12 mei Winnaars hebben een plan
Leestijd: 3 minuten
Het hernieuwde seizoen van Dragons’ Den is een sterke inspiratiebron voor de studenten van het vak Business Model Generatie. Ik kan niet wachten tot een van onze Avans studenten hun eigen plan in ‘Het hol van de draken’ gaat presenteren. Ik geloof dat ze een goede kans maken. Deze blog gaat over de mogelijkheden om het Hogeschool onderwijs, in deze onzekere tijd, kleurrijker en zinvoller te maken.
Ondernemers kennen hun WHY
Simon Sinek veroverde de wereld met zijn missie en boek Start with WHY en dat is ook bij de vorming van het ondernemerschap op Avans één van de belangrijkste componenten. Zo makkelijk als Simon het uitlegt op YouTube, zo lastig is het om dat ‘Waarom’ boven water te trekken bij je werkgever en zeker voor jezelf.
Gisterenavond in Dragons’ Den lukte het een jonge ondernemer om zijn unieke product goed te verkopen. Maar hij won géén vertrouwen in zijn ondernemerschap bij het panel. De Dragons investeren allen als ze echt geloven in jouw ondernemerschap en een heldere ‘Waarom’ verhoogt je kansen op een succesvolle Pitch.
Wat is je verdienmodel?
Kenmerkend voor deze vijf Dragons zijn de eigenschappen directheid en resultaatgerichtheid. Het kan voorkomen dat een goed idee als oplossing voor een zeer ernstig probleem, dat ook nog eens met veel passie wordt gepitcht, toch geenfinanciering krijgt. De oorzaak hiervan is vaak dat die ondernemer géén helder idee had welk verdienmodel de beste marktpotentie heeft. Gelukkig heeft mijn Avans collega Marijn Mulders vorig jaar een super handzaam boekje uitgegeven; Groeien met verdienmodellen in 60 minuten. Het geeft je niet alleen een heldere uitleg over 19 verdienmodellen maar ook nog implementatietips. Het is dus niet voor niets dat verdienmodellen een belangrijk onderdeel vormt van het vak Business Model Generatie.
Winnaars hebben een plan
Vijf kleurrijke topondernemers in de Dragons’ Den om jouw financieringswens aan te verkopen, dat vraagt om uitstekende voorbereiding. Michel Perridon slaat je direct om de oren als je geen solide plan pitcht. Hij weet van ondernemerschap, is de oprichter van Trust International en was er bijna dertig jaar CEO/DGA. Twee jaar geleden heeft hij die succesvolle onderneming verkocht en nu geniet hij van het leven.
Ondernemerschap zit nu eenmaal in zijn natuur dus richtte hij een half jaar geleden Dragon Investments op. Hij is glashelder in de keuze van zijn klantsegment (doelgroep); “gedreven ondernemers met vernieuwende ideeën en een onuitputtelijke drive”. Zijn focus is uitzonderlijk in deze ‘voorzichtige tijden’: “Wij kijken graag naar de toekomst, voorbij de coronacrisis.” FeedForward Coaching, sluit daar naadloos op aan met de missie “Blijf niet hangen in het verleden, maakt het beter of kies een nieuwe route.”