09 okt Sociaal Bewustzijn
Emotionele Intelligentie blijkt een veel betere voorspeller voor succes dan IQ. Stephen M.R. Covey schreef daarover in zijn laatste boek De 8e Eigenschap en verbindt al zijn 7 Habits met de 5 EQ-domeinen. Hij zegt: “De combinatie van denken en voelen creëert een evenwichtig oordeel en wijsheid.”
Sinds de start van FeedForward Coaching (2014) werk ik heel bewust met de EQ Analyse in EQ Coaching. Hoog tijd om te reflecteren op mijzelf; ‘Hoe stevig sta ik zelf tijdens de interacties met mijn klant?
Hieronder lees je in chronologische volgorde mijn persoonlijke ontdekkingsreis langs de vijf emotionele vaardigheden ondersteunend aan één van de vijf EQ-domeinen: Sociaal Bewustzijn (ook wel Empathie genoemd).
Sociaal Bewustzijn
De vaardigheid de emoties en gemoedstoestand van andere personen te herkennen, begrijpen en interpreteren.
Anderen ontwikkelen: aanvoelen waarin anderen zich moeten ontwikkelen en hun mogelijkheden versterken. In 1970 ben ik spontaan, met permissie van Peter van den Biggelaar, teamgenoten van PSV Zwemmen gaan helpen met het verbeteren van hun startduik en keerpunten.
Klantgerichtheid: op de behoeften van de klant anticiperen, ze herkennen en eraan voldoen. Wim Scholten was in 1979 mijn eerste leidinggevende bij DAF Inkoop en stimuleerde deze vaardigheid bij mij, een uitstekende baas.
Politiek bewustzijn: herkennen van de emotionele stromingen binnen een groep en de machtsrelaties. DAF Parts bood me mijn eerste managementfunctie en in 1985 ook een pijnlijke les in interne politiek. Het conflict met mijn hogere leidinggevende werd opgelost door ons beide te herplaatsen in een andere DAF-divisie.
Begrip hebben voor anderen: andermans gevoelens en perspectieven aanvoelen en een actieve belangstelling hebben voor hun zorgen. DOOR Training & Coaching hield mij in 2000 een kristalheldere spiegel voor. Hetty van Hal ben ik dankbaar voor haar advies om mijn empathisch vermogen bewuster te gaan ontwikkelen en daardoor een betere trainer te worden.
Benutten van diversiteit: mogelijkheden cultiveren door middel van verschillende soorten mensen. Ben van Peppen is de DOOR collega die mij in 2001 selecteerde voor ‘zijn’ klant IBM. De IBM Global Sales University traint met name Young Professionals met een enorme verscheidenheid aan nationaliteiten.
Ik ben dank verschuldigd aan PSV, DAF, DOOR en IBM voor de inspirerende omgeving. Een uitstekende voedingsbodem voor de ontwikkeling van mijn Sociaal Bewustzijn. Op dat solide fundament mocht ik als FeedForward Coach verder bouwen. Met als resultaat een unieke combinatie: provocatief, empathisch en feedforward. Je moet het wel durven.