25 aug Olympisch inspiratie
Wat kun je als manager leren van het Olympisch Windsurfen?
Excellente uitvoering en Mindset
Stephan van den Berg won het allereerste Olympische Goud met Windsurfen in Los Angeles (1984). Hij inspireerde ook mij om te gaan windsurfen maar ik ben er nooit erg goed in geworden, elke keer die plank weer opklimmen.
Kiran Badloe won met overmacht de vierde Gouden Medaille voor Nederland. Mede dankzij de uitstekende samenwerking met zijn vriend Dorian van Rijsselberghe die reeds twee Gouden Olympische plakken haalde in Londen en Rio de Janeiro.
Aaron McIntosh heeft daarin een doorslaggevende rol gespeeld. Badloe voelde zich jarenlang comfortabel als de nummer twee (naast zijn trainingsmaatje) en het was hun coach die heeft geholpen om zijn mindset aan te passen. Met als resultaat dat hij nummer 1 is geworden op de WK van dit voorjaar en Badloe pakte daarmee het enige Olympisch ticket voor Nederland.
Vooruitkijken is wat topsporters tot in de perfectie beheersen, volledige focus op de eerstvolgende wedstrijd, ook al ging de vorige nog zo slecht. Dat is voor managers nog wel eens een uitdaging en juist daarom is de feedforward methode ontwikkeld.
Tactiek en Zelfbeheersing
Tactisch handelen is noodzakelijk om kans te maken op een medaille. Daarnaast zijn er water en wind factoren die voortdurend veranderen en waar je met je plank op inspeelt.
Kansen zien en grijpen is niet altijd succesvol zonder zelfkennis en zelfbeheersing en daar trainen deze mannen veel op, met een sportieve dosis humor.
Bij management wordt steeds vaker scenario planning ter onderbouwing van de besluitvorming toegepast. Een gezonde dosis zelfspot kan de manager helpen om een betere samenwerking te realiseren, je EQ is daarvoor een waardevolle bron.
Strategie en Flexibiliteit
Op de Olympische spelen in 2024 wordt het Windsurfen vervangen door een nieuwe discipline; Windfoilen. Dat vraagt flexibiliteit van de sporters en coaches, plus investeringen van de sponsors.
Technologie en concurrentieverhoudingen veranderen steeds sneller en dat vraagt van managers heldere strategische keuzes en van je team de flexibiliteit om die met verve uit te dragen naar je klanten.
Voor de manager is ‘verbeteren’ slecht één van zijn vele verantwoordelijkheden, beperk daarom je keuze en hou dat twee maanden lang bewust vol, dat brengt je verder.