29 mei Go-Giver
Leestijd: 2 minuten
Geven om je klant
Eén klant heb ik de afgelopen tijd al zes keer gebeld. Een typisch geval van hoge betrokkenheid van mijn kant. Alle mogelijke scenario’s flitsen dan door mijn hoofd en daar word ik onrustig van. Hij stuurde mij nog wel een kort bericht met excuses en de belofte om de volgende dag te bellen. Dat was 10 dagen geleden…
Gelukkig kwam ik zelf op het idee om dan maar zijn vrouw te bellen. Die kon mijn betrokkenheid gelukkig waarderen. Zij schetste mij een heel ander perspectief op de huidige situatie. Ik maakte me onnodig zorgen.
Go giver
Jessica mocht ik ooit begeleiden als ‘starter’ bij Feedback Training & Consulting. Een pittige tante, dus werd het een intensief traject. Maar daarna ging ze als een speer. Als dank kreeg ik van haar het boek ‘De Go Giver’. Dit inspirerende verhaal van Bob Burg gaat over de waarde van ‘geven’. Het is een echte aanrader.
Vele jaren heb ik onze starters mogen begeleiden met super veel zin (en af en toe met minder zin). Soms stoor ik me aan een negatieve houding. Dat triggert mij om nog harder te gaan werken. Helaas zie je dan juist minder vooruitgang bij de coachee en meer ergernis bij mijzelf. Inmiddels ben ik iets wijzer geworden, zodat die kwaliteit ‘betrokkenheid’ nu minder vaak doorschiet in mijn valkuil.
Twee kanten van dezelfde medaille
Anticiperen en schakelen met de klant gaat veel vlotter vanuit hoge betrokkenheid. Dat komt omdat ik dag en nacht in mijn hoofd aan het filosoferen ben. Ook voer ik voortdurend dialogen, in mijn hoofd, met klanten. Betrokkenheid zit in mijn natuur dus dat hoef ik niet bewust ‘aan’ te zetten. Dat betekent ook dat ik het niet ‘uit’ kan zetten, met als risico dat ik daarin door sla. Dat zou de klant kunnen ervaren als belerend of benauwend en dat werk niet.
Wat vraagt het van de coach?
Bewust oefenen van geduld en terughoudendheid helpt me daarbij. Juist omdat de coachee het meeste leert van het zelf ontdekken van de oplossingen voor zijn probleem. Dat verhoogt het zelfvertrouwen en de eigen verantwoordelijkheid. Bij tegenslag toont de coachee dan meer wilskracht vanuit intrinsieke motivatie. Dat geeft je de ultieme kans om je trots te voelen, goed bezig!